11-А,Б (2020-2021 н.р.)зарубіжна література

Дистанційне навчання 18.01.2021-22.01.2021

 

Прочитати  повість Джорджа Орвелла «Скотоферма» ((англ. Animal Farm; в інших українських перекладах також: «Ферма „Рай для тварин“», «Скотоферма», «Скотохутір», «Хутір тварин»)

(до 25.01.21)




Друге листопада/ П'яте листопада

Онлайн-урок

Проблема метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення». Символічність образного світу твору.


Робота над текстом оповідання

·        Назвіть коло людей, серед яких знаходиться Грегор.

·        Як ви гадаєте, чому в оточенні Грегора немає друзів, коханої дівчини? 

·        Але ж у Грегора були і вільні дні. Правда, ми знаємо від матері лише про таких вісім днів.  Як пояснює мати поведінку сина, який нікуди  не виходив з дому всі ті дні?

·        Можливо, це справді так.   Розглядаючи розклад поїздів, Грегор, очевидно, обирає  маршрути майбутніх своїх поїздок і дійсно думає про фірму. Але чи погоджуєтесь ви з твердженням, що Грегор має улюблену роботу?

·        Що у своїй роботі Грегор вважає найбільш тяжким і нестерпним для себе?

·         А як спілкується шеф зі своїми службовцями?

·        Що має почувати людина, спілкуючись зі своїм шефом таким чином?

 

·        Чому Грегор виявляється приреченим на таку тяжку, фізично і морально виснажливу працю, бездуховне існування? “Пішов би просто до шефа й сказав йому все, що думаю”, - розмірковує Грегор. Так чому “сказав би”, але не сказав?

 

·        У чому вбачає Грегор свій обовязок перед батьками?

 

·        На які жертви йде Грегор заради сімї?

 

·        Що могло б змінити життя Грегора Замзи, урізнобарвити й       

·         

·         (“в його памяті зринали два-три приятелі з інших фірм, покоївка з одного готелю у провінції, любий скороминущий спогад, касирка з крамниці головних уборів, до якої він залицявся, але надто несміливо, і яку хотів сватати”. Життя героя могло бути збагачене коханням, дружбою, радістю творчісті (про це свідчить захоплення Грегора різьбленням лобзиком ), почуттям прекрасного (малюнок із зображенням дами), почуттям власної гідності (“знімок із часів його військової служби; він був у формі лейтенанта, руку тримав на держаку шпаги і безтурботно усміхався, вимагаючи поваги до своєї постави і мундира”).

·        . А як ви гадаєте, батьки розуміли стан Грегора? Ми вже сьогодні говорили про версію матері щодо того, чому її син вісім днів нікуди не виходив з дому (“Він тільки й думає, що про фірму”). А як би ви пояснили таку поведінку Грегора? Учитель. Як  дивно, що мати цього не розуміла. Не бачила, не відчувала люблячим материнським серцем, як поступово перетворюється життя її сина на комашине.

·        Чи могла сімя якимось чином змінити на краще життя Грегора? Як саме?

·         

·         

·         

·    

·        Згадаймо слова Франца Кафки про неможливість героя інтегруватися у людське товариство, а тому змушеного “плазувати… не краще, ніж комаха”.  Узагальнимо наші спостереження над текстом та зясуємо, чому Грегор не зумів “інтегруватися у людське товариство”?

 

Грегор

Людське товариство

Має почуття власної гідності.

Шеф постійно принижує.

Працьовитий, старанний, відповідально ставиться до роботи, жодного разу не був на лікарняному.

Шеф постійно не задоволений роботою Грегора, підозрює його у недбальстві, нечесності.

Має загострене почуття синовнього обовязку, матеріально забезпечує сімю.

Сімя не відчуває жодних зобовязань перед Грегором.

Безмежно любить свою родину.

Сімя “особливого тепла” до Грегора не відчуває.

Хоче допомогти здійснитися мрії сестри, забезпечити її навчання в консерваторії.

Ніхто не цікавиться бажаннями та мріями Грегора.

 

Висновок. Так, герой, який має добре любляче серце, почуття власної  гідності, старанний, працьовитий,  відповідальний, почувається у жорстокому бездуховному світі “маленькою людиною”, самотньою, відчуженою, приниженою, змушеною у людському товаристві  “плазувати… не краще, ніж комаха”. 

 

 

 Метафора —образний вислів, в якому ознаки одного предмета чи дії переносяться на інший за подібністю.

 Символ  - умовний знак, натяк. Символ має філософську смислову   наповненість, тісно пов'язаний із наукою, міфом, вірою, поезією, але не зводиться до них, тяжіє до певного узагальнення,завжди має переносне значення.

 

  • Яка головна метафора твору?

 

-Перевтілення Грегора в комаху – яскрава метафора відчуження людини від усього світу. Втративши людську подобу,герой опинився за межами людського існування. Він автоматично був позбавлений права займати в суспільстві навіть найнижчий щабель, і навіть у своїй родині він не міг претендувати на будь-яке «людське» місце (з часу перевтілення Грегор постійно знаходився під замком у своїй кімнаті, не обідав із сім’єю за столом, не проводив час за розмовами із ріднею).

 

  • Чому автор зберігає розміри людського тіла героя після перевтілення?

 

-Автор хоче показати абсурдність, проблематичність такого перевтілення, зберігаючи не лише людські розміри  Грегора, а й наділяючи комаху людським розумом і душею (коли Грета принесла сніданок (грінки і молоко), Грегор спочатку діже зрадів, адже дуже любив цю їжу, але, спробувавши її, глибоко розчарувався, бо зрозумів, що тіло комахи не пристосоване до такої їжі, коли ж сестра принесла йому зіпсуті відходи, він (як людина) гидував ними, але організм комахи вимагав саме таких харчів, - тобто, людина змушена була робити те, що було для неї неприйнятним, - ось головна проблема метафоричного світобачення автора)цитати. Кафка категорично наполягав на тому, щоб не зображали велетенської комахи на обкладинці книги, тому що перевтілення – це метафора, образ невиправного людського відчуження, самотності, нерозуміння.

 

  • Чи змінюється розмір головного героя у творі?

 

-Так. Спочатку у комахи людські розміри, коли ж Грегор помирає, його тіло покоївка змела на совок (тіло зменшилось) цитати.

 

  • Чому, на вашу думку, автор «зменшив» розмір Грегора – комахи?

 

  • Так Ф. Кафка хотів показати, як щораз збільшується прірва між відчуженою людиною та суспільством цитати.

 

  • Які символи використовуються у творі? Поясніть їх роль.

 

 

 

 

 

 

-Кімната -символ внутрішнього світу Грегора(автор тричі змінює інтер’єр кімнати: спочатку це досить затишна умебльована кімната, потім – пустка, згодом – звалище непотрібних речей) цитати.

 

Двері- символ зв’язку Грегора із людським світом (сім’я інколи під час вечері привідкривала двері Грегорової кімнати, щоб він не почував себе самотнім, але так було тільки на початку) цитати.

 

Замок – символ людського нерозуміння, небажання зрозуміти і допомогти.

 

Після смерті Грегора автор називає членів родини не «батько», «мати», «сестра», а «пан», «пані», «дочка» - цим він  символічно підкреслює розпад сімейних стосунків цитати.

 ,,,,,,,,

  • У чому полягає головна тема та проблема метафоричного світобачення у новелі«Перевтілення»?

 


Основною темою твору є самотність людини в сучасному

світі, приреченість, відчуженість. Цей стан виникає, коли людина переконана, що в цілому світі немає жодної людини, яка б розуміла і цінувала по достоїнству. Вона забирається в свою шкаралупу, припиняючи всі контакти із зовнішнім світом.

 Домашнє завдання:

Михайло Опанасович Булгаков (1891  1940)«Майстер і Маргарита».

За бажанням підготувати матеріал : 

1)Життєвий і творчий шлях М. Булгакова. 

2)М. Булгаков і Україна. 

3)Конфлікт митця з владою в умовах тоталітарної радянської системи. 






Календарне планування зарубіжна література 11 клас 2020-2021 н.р.

 

 

Орієнтовний обсяг письмового твору, складеного учнем

Клас

Кількість сторінок

5-й

0,5–1,0

6-й

1,0–1,5

7-й

1,5–2,0

8-й

2,0–2,5

9-й

2,5–3,0

Орієнтовний обсяг письмового твору 

Клас

Кількість сторінок

 

(рівень стандарту, академічний рівень)

(філологічний напрям: профіль – українська філологія)

10-й

3,0–3,5

3,0–3,5

11-й

3,0–3,5

3,5–4,5

Оцінку за читання напам’ять поетичних або прозових творів із зарубіжної літератури виставляють у колонку без дати з надписом  Напам’ять».

Під час підготовки вчителів до уроків радимо використовувати періодичні фахові видання: журнали «Всесвітня література в школах України», «Зарубіжна література  в  школах України»,  газету «Зарубіжна  література» тощо.

Складено на підставі листа МОН України  від  01. 07. 2019 р. № 1/11-5966

 

 

 

Семестри

І

ІІ

І

ІІ

І

ІІ

 11 клас

Рівень

стандарту

Академічний рівень

Профільний рівень

КР у формі:

2

2

3

3

4

4

·   контрольного класного твору;

1

1

1

1

1

1

·  виконання інш. завдань (тестів, відп. на запитання)

1

1

2

2

3

3

Уроки РМ *

2

(у+п)

2

(у+п)

2

(у+п)

2

(у+п)

3

1у+2п

3

2у+1п

Уроки ПЧ

1

1

1

1

2

2

Перевірка зошитів

4

5

4

5

4

5

 

 

Тема

Дата

Прим

11 клас. Рівень стандарту. 1 год на тиждень

Вступ . ЛІТЕРАТУРА. МОРАЛЬ. ЛЮДЯНІСТЬ (1 год.)   (1 год)

1.        

Виклики сучасного світу. Значення літератури та культури для збереження миру й духовності. Роль вітчизняної перекладацької школи для популяризації світової літератури й формування українського читача. Літературні премії світу, письменники-лауреати та їхній внесок у боротьбу за мир і духовність

 

 

ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ (3 год.)

2.        

Німеччина

Німецьке Просвітництво та його вплив на розвиток Європи.

Йоганн Вольфґанґ Ґете (1749 – 1832). «Фауст» (І ч.), останній монолог Фауста (ІІ ч.).

Віхи життя та значення діяльності Й. В. Ґете для світової культури. Історія створення трагедії «Фауст». Особливості  композиції. Проблематика.

 

 

3.        

РМ 1 (у). Пошуки сенсу буття й призначення людини у п’єсі «Фауст» Й. Ґете Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації.

 

 

4.        

Опозиція Фауст – Мефістофель. Фауст і Маргарита. Жанрова своєрідність твору.

Напам’ять Й. В. Ґете «Фауст» (один із монологів Фауста за вибором учителя)

 

 

Зошит 1

МОДЕРНІЗМ (6 год.)

5.        

Модерністська проза початку ХХ ст. (загальна характеристика).

Світоглядні й естетичні засади модернізму, його художнє новаторство. Модерністські явища в художній прозі на початку ХХ ст. Ф. Кафка, Дж. Джойс і М. Пруст як зачинателі модернізму в європейській прозі. Німецькомовна проза

Франц Кафка (1883 1924). «Перевтілення».

Життя і творчий шлях Ф. Кафки. Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення».

 

 

6.        

Образ Грегора Замзи: проблемність, метафоричність, символічність. Розкриття у творі світового буття як абсурдного. Особливості композиції, функції фантастики. Характерні риси стилю Ф. Кафки, поєднання реалістичних і міфологічних елементів у гротескному світі.

 

 

Зошит 2

 

 

 

7.        

Росія

Михайло Опанасович Булгаков (1891 1940). «Майстер і Маргарита».

Життєвий і творчий шлях М. Булгакова. М. Булгаков і Україна. Конфлікт митця з владою в умовах тоталітарної радянської системи. 

 

 

8.        

Роман «Майстер і Маргарита» як «роман-лабіринт» зі складною філософською проблематикою. Культурні та літературні джерела твору. Взаємодія трьох світів у творі: світ радянської дійсності, біблійної давнини та фантастичної «дияволіали». Особливості композиції («роман у романі») та оповідної структури.

 

 

9.        

Морально-філософський зміст «єршалаїмських» розділів твору. Трагізм долі митця (майстра). Проблеми кохання й творчості. Засоби комічного (сатира, сарказм, пародія та ін.) й трагічного (гротеск, трансформація простору й часу та ін.).

 

 

10.    

КР – 1. Твір.  Проблема метафоричного світобачення в оповідання Ф. Кафки «Перевтілення» або

Образ  Майстра у романі «Майстер і Маргарита» М.Булгакова.

 

 

Зошит 3

Тематична  1

ШЕДЕВРИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ЛІРИКИ

І ПОЛОВИНИ XX СТ. (5 год.)(твори 3-4 авторів за вибором учителя)

11.    

Розмаїття течій модернізму й авангардизму в європейській ліриці XX ст.

Франція

Ґійом Аполлінер (Вільгельм Альберт Володимир Олександр Аполлінарій Костровицький, 1880 – 1918). «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо».

Ґійом Аполлінер – поет-авангардист. Зв’язок поезії митця з естетикою кубізму, своєрідність «сюрреалізму» письменника, його художні новації в царині лірики. Збірки «Алкоголі. Вірші 1898 – 1913 рр.», «Каліграми. Вірші Миру і Війни». Специфіка віршованої форми каліграм («Зарізана голубка й водограй»). Тема кохання й часу у вірші «Міст Мірабо». Верлібр у творчості Ґійома Аполлінера.

Напам’ять Ґійом Аполлінер // Р.М. Рільке (1 вірш за вибором учня)

 

 

12.    

Росія

Анна Андріївна Ахматова (А. А. Горенко, 1889 – 1966). Вірші (1-2 за вибором учителя)

А. А. Ахматова й акмеїзм. Етапи творчості мисткині. Провідні теми й мотиви ранньої лірики А. А. Ахматової, образ ліричної героїні, конкретність описів, «щоденниковість» і психологізм.

Напам’ять  А. А. Ахматова (1 вірш за вибором учня)

 

 

13.    

Поема «Реквієм». Поема «Реквієм» як відображення особистої й суспільної трагедії. Протест проти насильства, біблійні мотиви в поемі. Образ матері.  

 

 

14.    

Володимир Володимирович Маяковський (1893 – 1930). «А ви могли б?..»,  «Послухайте!», «Борг Україні»

В. В. Маяковський – поет-новатор, уплив футуризму на поетику митця. Протиставлення ницої буденності й прагнення ліричного героя до іншого (омріяного) світу в ранній ліриці. Особливості віршованої системи В. В. Маяковського. Метафоричність образів, поетична мова.

Напам’ять В. Маяковський // Б. Л. Пастернак (1 вірш за вибором учня).

 

 

15.    

РМ. 2 (п). Аналітичне дослідження  поезій модерністів.

 

 

16.    

КР 2. «ШЕДЕВРИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ЛІРИКИ

І  ПОЛОВИНИ XX СТ.» (тести + відповіді на запитання)

 

 

Зошит 4

Тематична 2

І семестр

Скоригована

АНТИУТОПІЯ У СВІТОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ (2 год.)

17.    

Розвиток жанру антиутопії у XX ст.: ознаки та представники.

Велика Британія

Джордж Оруелл (Ерік Артур Блер, 1903 – 1950). «Скотоферма». Зв’язок творчості Дж. Оруелла із соціально-історичною ситуацією доби. Викриття сутності тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопіях митця.

 

 

18.    

Боротьба проти страху й рабської покірності в суспільній свідомості. Образ головного героя в динаміці. Поетика антиутопії (фантастика, мова, символи, алегорії та ін.). 

 

 

Зошит 5

ПРОБЛЕМА ВІЙНИ І МИРУ В ЛІТЕРАТУРІ XX СТ. (4 год.)

19.    

Німеччина

Епічний театр Б. Брехта: теоретичні засади й художня практика.

Бертольт Брехт (1898 – 1956). «Матінка Кураж та її діти».

Б. Брехт – драматург-новатор. Зображення війни як засобу збагачення в драмі «Матінка Кураж та її діти». Ідеї попередження та риси «епічного театру» в п’єсі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20.    

Генріх Белль (1917 1985). «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…».

Життєвий і творчий шлях письменника. Засудження антигуманної сутності Другої світової війни, її руйнівних наслідків для людства в оповіданні «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Образ школи як художня модель нацистської Німеччини. Зображення війни з погляду важко пораненого юного солдата. Символічний зміст назви оповідання, її зв’язок з історією Спарти. Форма твору (внутрішній монолог). Специфіка змалювання образу головного героя (відсутність імені, виразних індивідуальних рис, байдужість до світу, зміни в його внутрішньому світі та ін.). Художні деталі. Підтекст. Авторська позиція.

 

 

21.    

ПЧ - 1.   Еко У. «Ім’я троянди»

 

 

Зошит 6

22.    

Німецькомовна поезія

Пауль Целан (1920 – 1970). «Фуга смерті».

Віхи життя й творчості Пауля Целана. «Фуга смерті» – один із найвідоміших творів про Голокост. Художнє новаторство митця. Ключові метафори («чорне молоко світання», «могила в повітрі»)  як відтворення жахливої реальності Освенціму. Прийом протиставлення. Провідні мотиви та їхня роль у творі. Трансформація біблійних образів і мотивів у творі.

 

 

23.    

РМ - 3 (п). Твір – роздум за вивченими творами.

1.  Найжахливіша потвора для людини – це війна.

2.     «Докіль не буде в людства злади?» (Микола Вінграновський)

 

 

24.    

КР - 3. Антиутопія у світовій літературі. Проблема війни й миру в літературі ХХ ст.  (тести + відповіді на запитання)

 

 

Зошит 7

Тематична 3

ЛЮДИНА ТА ПОШУКИ СЕНСУ ІСНУВАННЯ В ПРОЗІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. (4 год.)     (2 твори за вибором учителя)

25.    

Загальна характеристика провідних тенденцій прози другої половини ХХ ст.

Ернест Міллер Гемінґвей (1899 – 1961). «Старий і море».

Віхи життя й творчості митця. «Кодекс честі» героїв Е. М. Гемінґвея. Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті «Старий і море».

 

 

26.    

Символіка образів (риба, море, рибалка, хлопчик та ін.). Образ Сантьяго. Ознаки притчі у повісті. 

 

 

 

 

 

 

 

 

27.    

Колумбія

Ґабріель Ґарсіа Маркес (1927 – 2014). «Стариган із крилами».

Короткі відомості про життя митця, лауреата Нобелівської премії. Специфіка «магічного реалізму» Ґ. Ґарсіа Маркеса. Синтез реального і фантастичного в оповіданні Ґ. Ґарсіа Маркеса «Стариган із крилами».

 

 

28.    

РМ  - 4 (у). Есе. Чи повернеться до людей янгол?

Відображення моральної деградації людства. Символічний зміст образу янгола. Ідея прагнення до внутрішнього вдосконалення, морального відродження, повернення до вічних цінностей.

 

 

29.    

ПЧ – 2.

Маркес Ґ. «Сто років самотності»

 

 

Зошит 8

ЛІТЕРАТУРА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX ПОЧАТКУ XXI СТ. (2 год.)

30.    

Провідні тенденції в драматургії ІІ пол. ХХ ст. 

Формування «театру абсурду» як явища театрального авангарду в 1950-1960-х рр., його провідні ознаки. Огляд здобутків митців («Гостина старої дами» Ф. Дюрренматта, «Санта-Крус» М. Фріша, «Носороги» Е. Йонеско, «Чекаючи на Годо» С. Беккета). Жанрові новації (драма-притча, трагікомедія та ін.). Значення іронії, гротеcку у творах. 

Література постмодернізму

Постмодернізм – одне із найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть ХХ – початку ХХІ ст. Постмодерністське мистецтво: елітарна й масова культура.

 

 

31.    

Сербія

Милорад Павич (1929 2009). «Скляний равлик».

Короткі відомості про митця. Утілення в оповіданні «Скляний равлик» рис постмодернізму. Можливість вибору шляхів читання твору як вияв характерної для постмодерністської літератури гри письменника з текстом і читачем, «відмови від монопольного права автора на істину». Варіанти фіналу твору як ознака стилю М. Павича. Значення центральної метафори.

ВАРІАНТ. Хуліо Кортасар (1914 – 1984). «Менади».

Короткі відомості про письменника. Фантасмагорична картина безумства натовпу в оповіданні Х. Кортасара «Менади». Відображення сучасних соціальних, психологічних, етичних проблем у творі. Специфіка індивідуального стилю митця: поєднання реалістичних і фантастичних елементів, калейдоскопічність подій, символіка, метафоризм, пародія.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА В ЮНАЦЬКОМУ ЧИТАННІ (2 год.)

(1-2 твори за вибором учителя та учнів)

32.    

Австралія

Маркус Френк Зузак (нар. 1975) «Крадійка книжок».

Короткі відомості про митця. «Крадійка книжок» - роман про Другу світову війну. Історія життя дівчинки Лізель Мемінґер. Викриття згубного впливу нацизму у творі.

 

 

33.    

Образи «маленьких людей», які опинилися в умовах фашистської системи. Ідеї людяності, добра, порятунку життя й культури. Книга як символ збереження духовності в жорстокому світу. Форми оповіді. 

ВАРІАНТИ. Таїр Халілов . «До останнього подиху».  Даніель Пеннак. «Усе для людожерів».     Стівен Едвін Кінґ. «Мораль». Джон Майкл Ґрін. «Провина зірок».

 

 

34.    

КР - 4. Твір. Цінність духовних уроків  класичної й сучасної літератури.

 

 

Зошит 9

Тематична 4

ПІДСУМКИ (1 год.)

35.    

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.

 

 

ІІ семестр

Скоригована

Річна

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар