Українська мова 11 клас

ЗНО 2021

Сертифікаційна робота з української мови

Час виконання 150 хвилин

(зразок)

https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2020/09/Ukrayinska-mova_2021_demoversiya_1.pdf

Сертифікаційна робота з української мови і літератури

Час виконання 210 хвилин

(зразок)

https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2020/09/Ukrayinska-mova-i-literatura_2021_demoversiya_.pdf




15.09 2020

Прислівник як частина мови

Основні характеристики

Приклади

Семантичні (розряди і групи)

Означальні

Якісно-означальні

Високо, лагідно, наполегливо

Кількісно-означальні

Мало, злегка, тричі, трохи

Способу дії

Напам’ять, жартома

Обставинні

Часу

Торік, вчора, досі, зранку, завжди

Місця

Вгорі, там, туди, звідусіль

Причини

Ненароком, чомусь, тому, знічев’я

Мети

Наперекір, навмисне, напоказ

Граматичні (морфологічні)

Незмінність

Якісно-означальні мають ступені порівняння

Весело — веселіше — найвеселіше;

Тихо — більш тихо — найбільш тихо

Суфікси: -о, -е, -и, -а, -ому, -ему, -ні

Щиро, добре, по-вовчи, учора

Будова

Прості

Тут, де, ясно, гарно

Складні

Куди-небудь, босоніж

Складені

На сміх, день у день

Синтаксичні функції

Обставина

Що маєш завтра зробити, то зроби сьогодні, а що маєш з’їсти нині, то лиши на завтра (Народна творчість).

Присудок

Працю плуга по борозні видно (Народна творчість).

Вставні слова

І найвища, по-моєму, краса — це краса вірності (О. Гончар).

 

Правопис прислівників

Разом

Окремо

Через дефіс

1. Утворені поєднанням прийменника з повнозначними частинами мови: відтепер, востаннє, вперше, передусім.

2. Утворені поєднанням кількох основ: ліворуч, нашвидкуруч, чимдуж.

3. Утворені поєднанням часток аби-, ані-, де-, чи-, що-, як- з різними частинами мови: анічичирк, дедалі, щодуху, якраз

1. Такі, які складаються з прийменника та іменника, в яких іменник зберігає своє конкретне лексичне значення і граматичну форму: без жалю, на щастя, по сусідству, на світанку.

2. Такі, які складаються з двох іменників або числівників у поєднанні з одним або двома прийменниками: день у день, з боку на бік.

3. Утворені сполученням прийменника з повним прикметником:

в основному, в цілому

1. Утворені повторенням того самого кореня, синонімічних, антонімічних слів: довго-довго, коли-неколи.

2. З частками будь, небудь, казна, хтозна, бо, но, то, от, таки: будь-як, хтозна-де.

3. Утворені від прикметників і займенників із суфіксом -ому, -и і префіксом по-: по-новому, по-вовчи

4. Поясніть правопис прислівників у наведених реченнях.

1. Як на/весні шум зелений оживляв сумну діброву, та що/дня поет приходив до діброви на розмову (Леся Українка). 2. Тут з діда/ прадіда, із віку/в/вік збирали мед, з берез точили сік (І. Нехода). 3. Тепер, ставши з циклоном віч/на/віч, людина мусила помірятися силою з ним (О. Гончар). 4. В/день такий розцвітає весна на землі (В. Сосюра). 5. І в/день і в/ночі кипіла робота (З посібника). 6. Люди, які розмінюють свої почуття на/право й на/ліво, по/моєму, з/рештою мусять відчути себе злидарями (О. Гончар). 






Українська мова 10-А,Б
Шановні учні ! Під час карантину нам з вами доведеться опановувати дистанційне навчання. Конспекти, практичні роботи необхідно записувати в окремий зошит, фотозвіти про виконану роботу пересилати в нашу групу в телеграм.
Учні, які відсутні на уроках украінської мови, повинні виконати класну і домашню роботи. Надіслати фотозвіт в телеграм або на електронну адресу lisova22@gmail.com



Уроки української мови 10 клас
04.05.20-25.05.20


Практична риторика (на тему 10 год)
Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки
1
07.05.20
Контрольне есе
1
07.05.20
Правила ведення суперечки
1
08.05.20
Аргументи й докази
1
14.05.20
Полемічні прийоми
1
14.05.20
Мистецтво відповідати на запитання
1
15.05.20
Підготовка до ЗНО
Прикметник. Розряди прикметників за значенням.
1
15.05.20
Підготовка до ЗНО
Відмінювання прикметників. Ступені порівняння якісних прикметників.
1
21.05.20
Контрольна робота №4. Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Практична риторика
(онлайн-тести)

1
21.05.20
Підготовка до ЗНО
Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння якісних прикметників
1
21.05.20
Тематична . Семестрова


Підготовка до ЗНО
Практична робота

1
22.05.20
Повторення вивченого за рік
1
22.05.20




















Увага, остання контрольна робота з укр. мови.



Власне висловлення

Прочитайте наведений текст.

Людям властиво мріяти. У своїх фантазіях ми бачимо себе кращими, розумнішими, багатшими, щасливішими, тобто ледь не ідеальними, звичайно ж, у досконалому світі. І коли з плином часу рух до бажаного видається заважким і надто повільним, багато хто занепадає духом, опускає крила й, урешті-решт, відмовляється від прагнень…

Викладіть Ваш погляд на проблему:

Як же вберегтися від зневіри на шляху до мрії?

Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі аргументи, що найкраще підтвердять Вашу думку. Проілюструйте Ваші міркування посиланнями на приклади з художньої літератури чи інших видів мистецтва (зазначте автора й назву твору, укажіть на проблему, порушену митцем, художній образ, через який проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичними фактами або випадками з життя. Не переказуйте змісту художнього твору, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.
(так виглядає запитання 58 на ЗНО)

edited 
[12:17:51 PM]Лісова Н.В.:
Роботу принести в шкільну скриньку до 14.05, не забудьте сфотографувати (про всяк випадок). Д/з з попереднього уроку (вправи) можна не виконувати.
хто не має можливості - надсилайте в телеграм, можна на ел.пошту lisova22@gmail.com

Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі аргументи, що найкраще підтвердять Вашу думку. Проілюструйте Ваші міркування посиланнями на приклади з художньої літератури чи інших видів мистецтва (зазначте автора й назву твору, укажіть на проблему, порушену митцем, художній образ, через який проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичними фактами або випадками з життя. Не переказуйте змісту художнього твору, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.


Роботу принести в шкільну скриньку до 14.05,
якщо
немає можливості - надішліть фото в телеграм   або на
ел. адресу lisova22@gmail.com 
Не забудьте сфотографувати (про всяк випадок)

Д/з з попереднього уроку (вправи) можна не виконувати.


Восьме травня
Онлайн-урок



Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення. Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників.

Прикметник – самостійна змінна частина мови, що виражає ознаку предмета й відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї? Лексико-граматичні розряди: якісні (мають ступені порівняння), відносні, присвійні. Граматичні категорії: рід, число, відмінок (ці форми прикметника залежать від форм іменника, із яким прикметник узгоджується).

https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/1794









Розгляньте таблицю «Особливості творення способів порівняння прикметників». Розкажіть, як творяться способи порівняння якісних прикметників. Які зміни відбуваються при цьому у слові?




* Чи можна в українській мові утворювати найвищий ступінь порівняння за допомогою слова самий. Наприклад: самий дешевий?

Пояснення

Вищий ступінь кількох прикметників утворюється від інших основ, а саме:
добрий, хороший — ліпший, кращий; гарний — кращий; поганий — гірший; великий — біль­ший; малий — менший (І. Плющ).


Проста форма вищого ступеня порівняння твориться за допомогою суфіксів -іш- або -ш-.

При творенні вищого ступеня за допомогою суфікса -іш- основа прикметника залишається без зміни: тугий — тугіший, різкий — різкіший, сухий — сухіший, стрункий — стрункіший.

При творенні вищого ступеня за допомогою суфікса -ш-основа прикметника може зазнавати певних змін:
1)тугий — тугіший, різкий — різкіший, сухий — сухіший, стрункий — стрункіший
2) суфікси -к-, -ок-, -ек- випадають : солодкий — солодший, короткий — коротший, тонкий — тонший, широкий —ширший, глибокий — глибший, далекий — дальший;
3)приголосні г, з, ж разом із суфіксом -ш- змінюються на -жч-  (таких прикметників сім): 
 важкий — важчий, тяжкий — тяжчий, близький — ближчий, низький — нижчий, вузький — вужчий, дужий — дужчий, дорогий —дорожчий;
це буквосполучення зберігається і в похідних словах: дужчати, ближчати, подорожчання;

4) у двох прикметниках ці зміни не відбуваються: легкий — легший, довгий — довший;

5) приголосний
с разом із суфіксом -ш- змінюється на -щ- (таких прикметників три):
 високий — вищий, товстий —товщий (і товстіший), красивий — кращий;
буква щ збе­рігається і в похідних словах: покращити, потовщення;

6) приголосні
т, д перед -ш- звучать як ч, дж, але на письмі ця зміна не позначається: короткий — корот­ший [корочший], багатий^- багатший [багачший], молодий — молодший [молоджший], гладкий — гладший /гладжший].

В інших випадках основа прикметника залишається без зміни:
 м 'який — м 'якший, дешевий — дешевший, здоровий — здоровший.








Домашнє завдання
Вправа 1
Утворіть від поданих прикметників просту і складену форми вищого та найвищого ступенів порівняння. Визначте фонетичні зміни в основі прикметника, поясніть правопис.
Дзвінкий голос,

Дзвінкий - дзвінкіший-більш дзвінкий;    найдзвінкіший- найбільш дзвінкий

тяжке випробування, вузька стежка, гостра голка.
Короткий відпочинок, красива дівчина, поганий настрій, холодна ніч.
Близька дорога, солодкий напій, широке вікно, спокійна жінка.
Дорога людина, емоційна оцінка, високий юнак, солодка кава.

Вправа 2
*Запишіть прикметники вищого ступеня порівняння, вставивши пропущені літери.
Ви..ий, ду..ий, лег..ий, бли..ий, мудр..ий, солод..ий, холод.. ий, м'як..ий, тепл..ий, влучн..ий, могутн..ий, весел..ий.

(Вправи 1,2 записати в зошит, фото виконаної роботи надіслати в телеграм)

Завдання 3

Виконати тренувальні вправи за посиланням  https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/1794




Сьоме травня
Самостійне опрацювання теми

Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки. Правила ведення суперечки. Аргументи й докази

Підручник О.В.Заболотний,В.В.Заболотний


Ознайомитись з матеріалом п.47-48.

Письмова робота
Вправа з ключем
► Поставте іменники у форму кличного відмінка. З перших букв іменників на -е (-є) має вийти назва першого прозового твору нової української літератури.

Бабуся, син, мрія, місяць, Олексій, учень, гість, Анастасія, радість,

учитель, велетень, Устим, Віталій, читач, солдат, знавець, Микола,


Ярослав, край, дідусь.


Розподільна робота

Від поданих імен утворіть жіночі імена по батькові й запишіть їх до відповідної колонки таблиці. Обґрунтуйте свій вибір.

-івн-          -ївн-

Анатолій, Аркадій, Валерій, Вілен, Гаврило, Геннадій, Гліб, Данило, Дем’ян, Еміль, Захар, Ігор, Кирило, Клавдій, Корній, Леонід, Любомир, Марат, Мар’ян, Омелян, Семен, Силантій, Устим, Флавій, Харитон, Юрій.



Домашнє завдання:
Виконати письмову роботу, фотозвіт надіслати в телеграм ;
Ознайомитись з матеріалом п.47-48.
Підготуватись до тестування "Кличний відмінок"




Уроки української мови 10 клас

20.04-30.04.2020
Вч. Лісова Н.В.

14
 Словозміна іменників ІV відміни
підр.О.В.Заболотний, В.В.Заболотний п.44 (стор.162)
23.04.2020
15
Особливості кличного відмінка.
підр.О.В.Заболотний, В.В.Заболотний п.45 (стор.163)
Творення й відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові
підр.О.В.Заболотний, В.В.Заболотний п.46 (стор.166)
24.04.2020
16
Підготовка до ЗНО
Контрольна робота     КР №4
Тести
24.04.2020
17
Аналіз к.р. (індивідуальна робота)
30.04.2020












           






Тридцяте квітня
Онлайн-урок
ОСОБЛИВОСТІ КЛИЧНОГО ВІДМІНКА. ТВОРЕННЯ Й ВІДМІНЮВАННЯ ЧОЛОВІЧИХ ТА ЖІНОЧИХ ІМЕН ПО БАТЬКОВІ
Підручник О.В.Заболотний,В.В.Заболотний
П.45 стор.163
Перегляд відеоролика Ганни Дем'яненко «Кличний відмінок Відеорепетитор Українська мова ЗНО» на каналі YouTube

Читаємо — міркуємо
► За статтею Олександри Сербенської «Ще раз про форми кличного відмінка» з посібника «Антисуржик. Учимось ввічливо поводитись і спілкуватись» доведіть необхідність використання форм кличного відмінка у власному мовленні.
ЩЕ РАЗ ПРО ФОРМИ КЛИЧНОГО ВІДМІНКА
Кличний відмінок (вокатив) існує в усіх слов’янських мовах. У російській він затратився (винятки — Господи, Боже) й замінюється формою називного відмінка. У багатьох граматиках української мови, навіть найдавніших, його фіксують у системі відмінків, але у граматиках, виданих у радянський час, кличний відмінок усунули; визнавали, що існує лише певна форма. Таким чином, система відмінків української та російської мов ставала однаковою. І цілком справедливо дорікав М. Рильський: «Сахаються в нас також і кличного відмінка, що становить одну з особливостей української мови».
В українській мові кличний відмінок утворюють усі іменники першої, другої та третьої відмін в однині. У множині кличний відмінок дорівнює називному відмінкові. Рідше утворюється кличний відмінок від іменників третьої відміни, бо це переважно назви предметів, до яких ніхто не звертається, хоч і тут існує ця форма із закінченням -еюносте, смерте, ноче.
Форми кличного відмінка дуже давні: вони засвідчені в народній творчості, у творах нашого письменства. Таку форму мають імена: Петре, Іване, Васильку, Галю, Зоню, Марусю, Оксано; назви людей: батьку, брате, доню, сину, сусідко, пане, козаче, панове-козацтво; назви тварин: вовчику, коню, лисичко, зозуленько, півнику, котику-мурчику; назви явищ природи, предметів, які персоніфікуються, тобто до них можна «звертатися»: темний гаю, тихенький Дунаю, земле рідна, краю дорогий, зоре вечірняя, Дніпре широкий. Обов’язковою є форма кличного відмінка при звертанні на ім’я та по батькові: Іване Михайловичу, Оксано Данилівно, хоч, зауважимо, що чимало українців не визнає звертання на ім’я та по батькові.
Наприклад, неприродним для української мови вважала його Леся Українка. Українська мова впродовж багатовікового життя витворила великий арсенал мовних засобів для звертань, здатних задовольняти найвибагливіші естетичні смаки.
Вивчімо ці комунікативні формули та активізуймо їх!
При іменнику у формі кличного відмінка можуть бути прикметники, займенники, вигуки, непоширені і поширені прикладки. Згадаймо рядки Шевченкових творів:

Прилітай же, мій соколе,
Мій голубе сизий!
О думи мої! О славо злая!
За тебе марно я в чужому краю
Караюсь, мучуся...
А ти, моя Україно, безталанна вдово,
Я до тебе літатиму з хмари на розмову.
Чи спиш, чи чуєш, брате Луже?
Хортице-сестро...
Лети ж, моя думо, моя люба муко!
Петрусю! Друже мій єдиний!
Моє ти серце!
Форма кличного відмінка, яку використовують, звертаючись до когось, посилює стилістичні функції звертань, надає їм української національної специфіки і колоритності.
У побутовому мовленні багатьох українців кличний відмінок зникає. Часто чуємо: «Мама, скажи», «Василь, підійди», «Славік, подай», «Люда, напиши» та ін. Форма кличного відмінка — дуже органічна для граматичної системи української мови, тому звертаймося грамотно: дорогий друже, сестро, пане директоре, пане полковнику, шановний ювіляре, Наталю, Іване Івановичу, Оксано Тарасівно, добродію, добродійко...
-Доведіть необхідність використання форм кличного відмінка у власному мовленні.
Вправа 411 (письмово)стор 165
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 414,415 (письмово)
Підготуватись до самостійної роботи « Кл.відм» (тести)





Двадцять четверте квітня
Онлайн-урок
Творення й відмінювання імен по батькові
Підручник стор.166 (п.46)
Прочитати правила на стор.166-167 («Зверніть увагу»)
Виконати вправи:  418  (письмово)
                                    420 (письмово)
                                    422(письмово)
                                    423(письмово)
Відмінювання
Чол.рід
як іменники ІІ відміни мішаної групи

Відмінювання
Жіночій рід
як іменники І відміни твердої групи:

Н. Василь Ігорович
 Р. Василя Ігоровича
 Д. Василеві(-ю) Ігоровичу
 З. Василя Ігоровича
 О. Василем Ігоровичем
 М. (на) Василеві(-ю) Ігоровичу
 Кл. Василю Ігоровичу

Н. Іванна Андріївна
 Р. Іванни Андріївни
 Д. Іванні Андріївні
 З. Іванну Андріївну
 О. Іванною Андріївною
 М. (на) Іванні Андріївні
 Кл. Іванно Андріївно


Загальна назва + загальна назва = Кл.в. + Кл.в. або Кл.в. + Н.в.
 добродію опоненте і добродію опонент
загальна назва + ім’я = Кл.в. + Кл.в. Друже Ігоре, колего Олегу, Пані Маріє
загальна назва + прізвище = Кл.в. + Н.в. колего Ігнатенко, прокуроре Кащенко
ім’я + по батькові = Кл.в. + Кл.в. Валентино Володимирівно, Антоніно Станіславівно, Людмило Олександрівно, Якове Михайловичу, Юрію Аврамовичу, Миколо Павловичу
ПОРІВНЯЙ! Віталію Федоровичу і Віталіє Федорівно, Лесю Пилиповичу і Лесе Пилипівно


Д/З
1)Вивчити правила п.46.

2)Пройти тренажер з правопису української мови:
3) Скласти короткий конспект до відео :
Кличний відмінок







Двадцять третє квітня
Онлайн-урок

Словозміна іменників І
V відміни
Пригадайте:







 Стор 162 Четверта відміна. Це два типи іменників середнього роду, а саме:
а) іменники, що при відмінюванні одержують суфікс -ен- (ім’я, плем'я);
б) іменники, що при відмінюванні дістають суфікс -ат- (-ят-).
Іменників першого типу дуже мало, вони зникають, іноді уподібнюються до іменників середнього роду другої відміни. Так, іменник ім'я нерідко замінюється іменником імено, знам’я — знамено.
Іменники, що при відмінюванні одержують суфікс -ат- (-ят-), становлять в українській мові численну групу. За лексичним значенням — це назви молодих тварин і птахів (теля, лоша, курча, горобеня, порося, щеня, кошеня, каченя, курча, вороня...). Сюди належать і назви малих предметів                  (санчата) чи пестливі назви частин тіла (оченята, ноженята, рученята). Уживаються тільки у формі множини. Одержавши суфікс -к (о), іменники на означення молодих і малих тварин переходять до другої відміни: телятко, кошенятко, поросятко.
Зразок відмінювання:                                                        
Однина
Множина
Н. ім’я лоша теля
імена лошата телята
Р. імені лошати теляти
імен лошат телят
Д. імені лошаті теляті
іменам лошатам телятам
З. ім’я лоша теля
імена лошата, лошат, телята, телят
О. ім’ям, лошам телям
іменами лошатами телятами
М. іменем, імені лошаті теляті
іменах лошатах телятах
У назвах тварин знахідний відмінок множини може бути рівний називному або родовому: пасу телят або пасу телята.
Письмово виконати вправи 404,405


Пригадаємо
-Які іменники належать до ІІІ відміни?
-Коли подовжуються приголосні у формі О.в. однини? (підр.стор.110)
-Коли не подовжуються приголосні у формі О.в. однини? (підр.стор.110)

Вправа з ключем
Визначте відміну,поставте іменники в орудному відмінку однини і випишіть у колонку:
1) спочатку ті, у яких букви подвоїлися;
2) потім ті, у яких букви не подвоїлися;
3) за ними ті, у яких вжито апостроф.
Зніяковілість, емаль, шерсть, подорож, кров, смерть, ожеледь, жовч, верф, вживаність, снасть, Об, радість, гниль, старість, далеч, мати.
Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову В. О. Сухомлинського «Треба тонко відчувати три речі:

Д/З
Вивчити правила на стор.162; 110;
Письмово: вправи  406,407
Підготуватись до тестування





Уроки української мови 10 клас


13.04-17.04.2020
вч.Лісова Н.В.


10
Підготовка до ЗНО
Аналіз контрольного есе
13.04-17.04
2020
11
Відмінкові закінчення іменників з конкретним та абстрактним значенням (терміна – терміну, феномена – феномену)
13.04-17.04
2020
12
Паралельні закінчення  іменників чоловічого роду давального відмінка, іменників  знахідного відмінка;  місцевого відмінка однини і множини
13.04-17.04
2020
13

Підготовка до ЗНО Практична робота
Складні випадки відмінювання іменників
Паралельні закінчення  іменників
13.04-17.04













Сімнадцяте квітня
Онлайн-урок
Паралельні закінчення  іменників  давального відмінка, іменників  знахідного відмінка;  місцевого відмінка, орудного відмінка  однини і множини


Повторення:

Камінь спотикання
(записати слова в О.в.)
Панцир, столяр, миша, вівчар, школяр

Пригадайте



Тверда група –ом
Як визначити?   (Н.в. множини має закінчення –И)
столяр-столяри – столяром
М’яка та мішана групи –ЕМ
Як визначити?   (Н.в. множини має закінчення – і )
Миша-миші-мишею
Школяр-школярі-ем
Записати слова в О.в.
Муляр, столяр, миша, пустир, школяр, Ігор , ювіляр, варвар, козир, писар, долар, вівчар, шахтар, господар,  панцир.
Перевіряємо
муляри – муляром;     
 столяри – столяром;миші – мишею;     пустирі – пустирем;  школярі – школярем;  Ігорі – Ігорем,     ювіляри – ювіляром;  варвари – варваром   козирі – козирем;    писарі – писарем;   долари – доларом ,   вівчарі – вівчарем;  шахтарі – шахтарем;   господарі – господарем;                       панцири – панциром;


УВАГА! ВИНЯТКИ:
звірі, комарі, хабарі, пазурі (пазури)
АЛЕ звіром, комаром, хабаром, пазуром
ПОРІВНЯЙ!У родовому відмінку: звіра, комара, хабара, пазура.

Лайфхаки від учнів 10 класів:

Звір пазурами забрав хабар у комара.
0звірілі камарі взяли хабарі в пазурі.
Зверніть увагу
мАляр (мАляри – малярОМ),
малЯр (малярІ – малярЕМ)
Кл. в. (незалежно від наголосу) мАлЯре

Додатково:

гостями – гістьми, 
 колесами – колісьми,
 коліньми – колінами,
конями – кіньми,
 санями – саньми,
чоботами (чоботями) – чобітьми.
УВАГА! очИма, плечИма (а не «очАми», «плечАми»)
Лайфхаки від учнів 10 класів:
Повів очИма, здвигнув плечИма
Здригнув плечИма, скліпнув очИма

Місцевий відмінок
Однина
Закінчення -у (-ю) або залежить від
Наголосу
Прийменника
на бокУ – на бОці
на вікні – по вікну
на мостУ – на мОсті
на кордоні – по кордону
на торгУ – на тОрзі
на столі – по столу
у краЮ – у краЇ
на подвір’ї – по подвір’ю
у раЮ – у рАї
у селі – по селу


Із прийменником по – паралельні форми   незалежно від наголосу
по Дніпру – по Дніпрі, по лісу – по лісі, по місту – по місті, по селу – по селі, по тілу – по тілі
Множина
Закінчення -ах (-ях), форми з «-ам (-ям)» є ненормативними! по полях, селах, містах; на воротах (воротях), штанах (штанях); у чоботах (чоботях), а НЕ «по полям, селам, містам» тощо.








Знахідний відмінок (записати в зошит)
Паралельні форми (закінчення називного й родового відмінків) мають:
1.
Деякі іменники чоловічого роду ІІ відміни мають закінчення Н.в.а також
написав лист і листа, зрізав дуба й дуб, купив ніж і ножа, узяв стілець і стільця, поранив палець і пальця, купив олівець й олівця, дав карбованець і карбованця
2.
Назви тварин і комах у множині
доглядати кіз і кози, овець і вівці, корів і корови, волів і воли, коней і коні, свиней і свині, каченят і каченята, ягнят і ягнята, гусят і гусята, бджіл і бджоли.


впр 398

Шістнадцяте квітня
Онлайн-урок
Паралельні закінчення  іменників чоловічого роду давального відмінка, іменників  знахідного відмінка;  місцевого відмінка однини і множини


Камінь спотикання
► Запишіть речення, розкриваючи дужки, визначте відмінок цих іменників, зосередивши увагу на їх закінченнях.
1.Дарованому (кінь) в зуби не заглядають.
2. Лихо (вовк) — зачинили його межи вівці.
3. Всякому (овоч) свій час.
4. Хто (вітер) служить, тому димом   платять.
5. Дай (серце) волю, заведе в неволю.
6. Чого не може громада, того й (козак) зась.
7. Незваному (гість) місце за дверима.

Аналіз таблиці ( підручник стор.157-158)

Вправа 393 (Д.в.)

Вправа 395 (Д.в.)

Вправа 396 (М.В.)  (Коментоване письмо)
Планшет

Вправа 397 (О.в.) (Коментоване письмо)
Воротами – ворітьми,
  сльозами – слізьми,
ШтаньмИ, штанАми, штанЯми

Додатково:
гостями – гістьми, 
 колесами – колісьми,
 коліньми – колінами,
конями – кіньми,
 санями – саньми,
чоботами (чоботями) – чобітьми.
УВАГА! очИма, плечИма (а не «очАми», «плечАми»)
Д/З
Вивчити правила на стор.157-158,
Вправа 398 (завдання І, ІІ)

Підготуватись до тестування (закінчення іменників у Р.в  ІІ відміни)


Уроки української мови 10 клас

06.04-10.04.2020
вч.Лісова Н.В.
Тема
Тиждень
7
Підготовка до ЗНО
Структура власного висловлення
06.04-10.04
2020
8
Контрольна робота
Власне висловлення

06.04-10.04
2020
9
Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни в родовому відмінку (онлайн-урок)
06.04-10.04
2020
Вч. Лісова Н.В.


Запишіть дату,тему
Дев’яте квітня
Онлайн-урок
Закінчення іменників чоловічого роду
ІІ відміни однини



Родовий відмінок (кого? чого?)
Пригадаємо відміни іменників

Які іменники належать до ІІ відміни?
Вправа383 (письм)
Вправа386 (письм)
Списати речення 1,2,3,4,5.
В реченнях 1, 2 підкреслити члени речення.
Вправа 388 (письм) 
Д/З
П’ятниця – повторний тест за темами:
«Рід іменників»,  «Число іменників». 



Закінчення іменників чоловічого роду
ІІ відміни однини
Вивчити матеріал поданий у таблиці чи на  відео (або підручник стор.154)

( А ще можна скористатися порадами поданими у відео «Немає вітрА чи вітрУ? Іменники в родовому відмінку. Асоціативна пам'ять. Українська мова. ЗНО»

Закінчення –А(-Я)
Закінчення –У(-Ю)
назви істот; конкретні, чітко окреслені предмети й поняття
назви неістот; абстрактні, збірні, нечітко окреслені предмети й поняття
1. Населені пункти (зокрема, міста): Лондона, Парижа, Конотопа АЛЕ: Кривого Рогу, Кам’яного Броду, Широкого Яру (друга частина співзвучна з загальною назвою, що має закінчення -у)
Географічні назви, крім населених пунктів: Ірану, Афганістану, Єгипту, Криму, Донбасу, Байкалу АЛЕ: ІртишА, СивашА, ДністрА, ДінцЯ – наголос
2. Терміни точних наук (зокрема, мовознавства): атома, вектора, інтеграла, ромба, синуса, катода, суфікса, займенника
2. Літературознавчі терміни; терміни, що означають процеси, явища: сюжету, альманаху; аналізу, синтезу, імпульсу, ферменту, електролізу
3. Архітектурні деталі: карниза, еркера, портика будиночка, сарайчика, майданчика ліска, провулка, ярка (форми з -К-)
3. Назви зі значенням місця і простору: поверху, залу, універмагу, степу; будинку, сараю, майдану АЛЕ: хлівА, гаражА, млинА – наголос;
4. Частини тіла: зуба, суглоба, шлунка АЛЕ: мозку
4. Почуття та стани організму: болю, жаху, сміху, суму
5. Міри довжини, ваги, часу, числові та грошові назви: метра, гектара, грама, літра, понеділка, долара
5. Назви речовин і матеріалів: граніту, базальту, меду, піску, кисню, водню
6. Назви дерев: горіха, дуба, каштана, клена, явора
6. Назви рослин (крім дерев): барвінку, бузку, звіробою, щавлю, ячменю
7. Конкретні предмети: рушника, компаса, брелока, бюлетеня, мотора
7. Абстрактні та збірні назви: гуманізму, інтелекту, імпульсу, батальйону, хору
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Слів із закінченням -у, -ю більше. НЕ ЗАБУВАЙ стежити за наголосом і значенням!
8. Назви ігор і танців: футболу, тенісу, вальсу, фокстроту АЛЕ: гопакА, квачА, козакА – наголос. 9. Явища природи: вітру, дощу, грому, туману, снігу, морозу
Деякі іменники мають різні закінчення залежно від значення акта (документ) – акту (дія), алмаза (коштовний камінь) – алмазу (мінерал), Амура (бог кохання) – Амуру (річка), апарата (прилад) – апарату (установа), блока (частина споруди, машини) – блоку (об’єднання), вала (деталь машини) – валу (насип), елемента (конкретне) – елементу (абстрактне), клина, пояса (предмет) – клину, поясу (просторове поняття), інструмента, каменя, буряка (одиничне) – інструменту, каменю, буряку (збірне), листопада (місяць) – листопаду (опадання листя), рахунка (документ) – рахунку (дія) й інші.

Іменники з кінцевим основи –р

Тверда, мішана групи: -а (комара, снігура, хабара, панцира, пастора, кучера (візника); газетяра). М’яка група: -я (єгеря, якоря, вівтаря, паламаря, пастиря, Псалтиря, гончаря, вівчаря, кучеря (волосся), кухаря). Примітка. Як визначити групу див. «Орудний відмінок».




Тема
Структура власного висловлення
Опрацювати/повторити корисні поради
Сьогодні ти отримаєш відповіді на найчастіші запитання щодо власного висловлення з української мови. Гортай донизу, читай!
Власне висловлення
1.    Власне висловлення на ЗНО це звичайний твір-роздум?
Не зовсім. Твір на ЗНО має чітку структуру, якої потрібно дотримуватися: теза, два аргументи, приклад з літератури або іншого виду мистецтва, приклад з історії або життя, висновок.
2.    Мені потрібна оцінка тільки за ДПА з української мови. Чи входить туди твір?
Так, бал за власне висловлення враховується при виставленні оцінки за ДПА з української мови.
3.    Скільки абзаців має бути у творі?
Доречно робити чотири або шість абзаців. Усі три наведені схеми є правильними (обирай, яка тобі подобається найбільше):
1. Теза
2. Аргумент 1 + Приклад 1
3. Аргумент 2 + Приклад 2
4. Висновок
1. Теза
2. Аргумент 1
3. Аргумент 2
4. Приклад 1
5. Приклад 2
6. Висновок
1. Теза
2. Аргумент 1
3. Приклад 1
4. Аргумент 2
5. Приклад 2
6. Висновок

4.    Скільки слів має бути у творі?
Обов’язково більше 100 слів (якщо менше – твір навіть не перевірятимуть). Максимального обмеження немає, головне вкластися в бланк (приблизно 1,5 ст. А4). Оптимальний обсяг – 200- 250 слів.
5.    Скільки балів я отримаю за твір на ЗНО?
На ЗНО-2019 ти отримаєш 20 балів за ідеально написане власне висловлення. Якщо врахувати, що максимальний тестовий бал 104, то твір – це 20% твого балу. Чимало, правда?
6.    За що конкретно нараховуються бали?
Бали розподіляються так:
o    теза – 2
o    аргументи – 2 (по 1 за кожен аргумент)
o    приклад з літератури чи іншого виду мистецтва – 2
o    приклад з історії або життя – 2
o    висновок – 2
o    логічність, послідовність – 2
o    орфографія, пунктуація – 4
o    лексика, граматика, стилістика – 4
7.    Що краще робити першим на ЗНО: тести чи твір?
Краще розпочати з тестів, адже їх є більше і вони принесуть 80% балів. Проте на твір варто залишити час, щоб написати його якісно й не поспішати.
8.    Скільки часу на ЗНО варто відводити на це завдання?
Розраховуй час так, щоб на власне висловлення залишилося хоча б 45 хв: 30 хв, щоб написати на чернетку, і ще 15 хв для переписування на бланк. Якщо ти швидше впораєшся з тестами, то відповідно часу на твір буде більше.
9.    Чи обов’язково писати твір на чернетку?
Ні, ти можеш писати одразу в бланку. Але так слід робити тільки коли зовсім немає часу. Краще написати спочатку на чернетку, уважно перечитати, перевірити себе (ти точно зможеш самостійно виправити кілька своїх помилок!), а тоді перенести на бланк.
10.  Якою може бути тема твору?
Тема завжди морально-філософська. Проглянь теми минулих років, щоб краще зрозуміти.
11.  Що буде, якщо я неправильно зрозумію тему або напишу на іншу?
Твій твір не буде оцінений, ти автоматично отримаєш 0 балів.
12.  Як правильно сформулювати тезу?
Теза – це твоя відповідь на запитання з теми. Те, як ти думаєш. Є три варіанти формулювання запитань і відповідно три стратегії можливої відповіді:
1. Чи заслуговує маленька людина на ту ж повагу, що й людина з високими амбіціями? (ЗНО-2014)
Питання в стилі «так/ні», потрібно погодитися чи заперечити.
Я вважаю, що маленьку людину потрібно поважати (не) менше, ніж тих, хто має високі амбіції.

2. До чого ж зрештою треба дослухатися в житті — до розуму чи до серця? (ЗНО-2016)
Потрібно вибрати одне з двох (розум або серце), також можна сказати, що в одних ситуаціях доречне одне, а в інших – друге. Третій шлях – сказати, що жодне не є правильним і запропонувати свій альтернативний варіант.
На мою думку, потрапляючи в складні ситуації, людина має слухати свого серця (дослухатися до розуму).

Мені здається, що неможливо однозначно відповісти на запропоноване запитання, адже в одних ситуаціях правильніше слухати свого серця, а в інших – чинити так, як підказує розум.

3. А які людські якості найбільше потрібні молоді в сучасному світі? (ЗНО-2015)
У запитанні немає варіантів, потрібно запропонувати свій.
Я переконана, що в наш час жодна молода людина не може обійтися без креативності та вміння відстоювати власну думку.

13.  Чи є вставні слова, які варто використовувати під час написання твору?
Так, ці слова будуть залежати від структурної частини. Ось кілька прикладів:
Теза
Я вважаю, На мою думку, На мій погляд, Я переконаний, Я погоджуюся з тим, що…
Аргументи
По-перше, По-друге, // З одного боку, З іншого боку…
Приклади
Яскравим прикладом є, Доречно буде згадати, Не можу не згадати, Наприклад…
Висновок
Отже, Таким чином, Можна зробити висновок, що…

14.  Як підібрати приклад з літератури?
Якщо ти готуєшся до ЗНО з української мови та літератури, то вже знатимеш чимало творів, які є в програмі (часто їх цілком достатньо, щоб підібрати приклад). На ЗНО можеш погортати тестовий зошит у частині «Література» - там ти побачиш назви різних творів і, можливо, один з них стане твоїм прикладом.
Також можеш пригадати книги, які ти читав(ла) для себе, не з програми. Або ж наведи як приклад ситуацію з кінофільму, мультфільму, серіалу чи навіть аніме. Головне – вкажи назву, автора (режисера) та жанр мистецького твору.
15.  Чи обов’язково наводити цитати у творі?
Ні, за це не додають і не знімають бали.
16.  Чи можна наводити приклад з зарубіжної літератури?
Так, обмеження в літературі немає. Головне вказати назву, автора і жанр твору й чітко описати ситуацію чи персонажа, що є твоїм прикладом.
17.  Чи можна наводити приклад з власного життя?
Так, але в такому випадку старайся описати його детально, а не в загальних рисах. Краще наводити приклад з історії (не тільки України, а й всесвітньої) або суспільно-політичного життя (факти з біографії відомих людей, письменників тощо).
18.  Обов’язково першим писати приклад з літератури, а другим приклад з історії чи життя?
Ні, порядок прикладів не має значення.
19.  Як правильно сформулювати висновок?
Висновок має узагальнити те, що ти написав(ла) у тезі, аргументах і прикладах. Просто переформулюй, напиши те саме іншими словами (не дублюй!). Важливо: у висновку не може бути жодної нової інформації.
20.  Як підготуватися до написання власного висловлення?
- переглянь критерії оцінювання, зрозумій структуру
- продивися теми минулих років
- спробуй написати свій перший твір (вибери одну з тем минулих років), дотримуючись структури
- якщо є можливість – попроси викладача (або друга) перевірити твій твір
- напиши хоча б 5 творів до ЗНО
- обов’язково засікай час, старайся витрачати на написання не більше 40 хв
Пам’ятай, що головне – практика!


Використано матеріал сайту:


Тема
Контрольна робота
Власне висловлення

10-А
Прислів’я мовить: «Моя хата скраю – нічого не знаю».
Дехто вважає, що можна жити, не переймаючись чужими клопотами, суспільними проблемами, а віддавши себе служінню сім’ї, дбаючи про благополуччя своїх близьких і рідних. Багато ж хто переконаний, що повноцінним є життя з турботою про інших.
Як має ставитися до цього людина, прагнучи до щасливого життя?

10-Б
Споконвіків у суспільстві цінували різні людські якості: у тривожні часи – мужність, хоробрість, готовність до ризику, у мирні – працьовитість, виваженість, здатність до компромісів тощо. І нині одні прагнуть романтики, інші – віддають перевагу прагматизму.

А які людські якості найбільше потрібні молоді в сучасному світі?


Вимоги до оформлення письмової роботи

Власне висловлення написати на подвійному аркуші, попросити батьків, щоб принесли в школу, поклали в скриньку «Зошити». Роботи буду забирати 13.04.2020.
Тим учням, які не проживають в смт.Білокуракине можна надіслати фотозвіт в телеграм.

Контрольа робота
з української мови
власне висловлення
учня/учениці 10-А/10-Б класу
Білокуракинської ЗОШ І-ІІІ ст№1
Прізвище та імя
  


**********************************************************





Теми першого тижня (16.03-20.03.2020)
Рід іменників (складні випадки узгодження роду іменників типу біль, нежить з іншими частинами мови). Паралельні родові форми іменника  (ЗАЛ - ЗАЛА, ПТАХ - ПТАХА, ПЛАЦКАРТ - ПЛАЦКАРТА ТОЩО). Практична робота
Завдання №1
Перглянути відеоурок. За цим відео скласти конспект. Надіслати фото конспекту в телеграм.
Рід іменників (складні випадки узгодження роду іменників типу біль, нежить з іншими частинами мови) (відео на 12 хв. https://www.youtube.com/watch?v=6sY0fxDEdiE
Краще запамятати вам допоможе  відеоролик «Рід іменників. Типові помилки. Українська мова. Відеорепетитор. ЗНО» на каналі YouTube (4 хв)

Завдання №2
Провідміняти слова зал-зала,птах-птаха. Надіслати фото в телеграм.
Допоможе вам відео «Паралельні родові форми іменника (зал-зала)»
3авдання №3 (Практична робота)
Запишіть іменники разом із самостійно дібраними прикметниками. За потреби з’ясуйте значення невідомих слів, користуючись словниками, зокрема електронними.
Рід відмінюваних іменників із нульовим закінченням
чоловічий рід
жіночий рід
Аерозоль
біль
бридж (гра)
висип, насип, розсип
дріб (десятковий, барабанний)
дриль (інструмент)
картель (різновид монополії)
кір
накип
нежить
перекис
поступ
пропис
полин
продаж
Псалтир
рояль
рукопис
Сибір
собака
степ; степінь і ступінь
толь (покрівельний матеріал із товстого картону)
тюль
туш (муз. п’єса; ненавмисне торкання в більярді)
фенхель (рослина)
шампунь
ярмарок
бандероль
бешамель (соус, приправа)
бязь (тканина)
ваніль
верф (сукупність споруд на березі водойми, де будують і ремонтують судна)
гуаш
жирандоль (свічник)
жовч
заполоч (нитки для вишивання)
каніфоль (смола, добута з хвойних дерев)
Керч
консоль (виступ)
мігрень
нехворощ (різновид полину)
папороть
путь
ретуш (виправлення, підмальовування картин, фотознімків; обробка каменя сколюванням)
розкіш
скрижаль
суміш
туш (фарба)
фланель (тканина)
шагрень (шкіра, папір)

                                                    
                   Уроки української мови 
                        30.03-03.04.2020


Теми уроків з української мови 30.03-03.04.2020

4
Рід іменників. Іменники спільного і подвійного роду
30.03-03.04.2020
5
Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур, правила вживання їх
30.03-03.04.2020
6
Іменники, що мають лише форму однини або множини
Складні випадки відмінювання іменників. Закінчення іменників І відміни в орудному відмінку
30.03-03.04.2020




Вітаю вас, десятикласники!
Ось вже і настав третій тиждень карантину ))))).
Проте, давайте знайдемо позитивне в дистанційному навчанні !
  1.        Можна спати досхочу
  2.        Ніхто не сварить за запізнення
  3.        Ви самі вирішуєте який у вас зараз урок  (порада: не залишайте всі завдання на останній день,   спробуйте дотримуватись шкільного розкладу).

Вже на цьому тижні у нас відбудеться урок онлайн ( чт. за шкільним розкладом).

    Протягом навчального року ми з вами оглядово  зверталися до теми «Іменник». Зараз настав час поглибити наші знання, звернути увагу на матеріал, вивчення якого потребує додаткового опрацювання.
   Я вже звертала вашу увагу  на сайт   EdEra. Тут ви знайдете цікавий , якісний, корисний матеріал не тільки з української мови, а й з інших предметів.
     Для повторення, узагальнення, систематизації знань  з теми стане в нагоді цей матеріал : https://studway.com.ua/mova-urok-3/
 Рекомендую перед початком уроку переглянути відео (за пореби - окремі моменти декілька разів).  
Вимоги до оформлення письмових робіт в зошиті :
Дата
Дистанційне навчання
Тема
Вид роботи (вправа, тести, твір тощо)


ТЕМА  (опрацювати до 03.04.2020 , надіслати фотозвіт в телеграм)
Рід іменників.  Іменники спільного і подвійного роду         П.38 підр. (с.145-146)
·         Повторити правила  п.38 на стор.145 (Рід іменників)
·         Прочитайте прислів'я. Визначте іменники, які можуть позначати осіб як чоловічої, так і жіночої статі. (усно)
1. Базіка набалака — і в торбу не збереш. 2. Нероба гірше п’яниці. 3. Незграба псує, а роботяга переробляє. 4. Соня та ледацюга — рідні душі. 5. Ні рак, ні жаба, а просто нахаба! 6. Вереда й себе раз на рік любить (Нар. творч.).
·         Пояснення вчителя
Чому такі іменники називають іменниками спільного роду?
Іменники спільного роду можуть означати осіб і чоловічої, і жіночої статі: листоноша, сирота, трудяга, староста, бідолаха. Такі іменники мають закінчення -а, -я та називають осіб за характерними діями або рисами поведінки: ябеда, базіка, плакса, писака, посіпака, недоторка.
Рід таких іменників визначають за змістом речення або граматичною формою інших частин мови: Мудрий, як той недотепа, що від дощу в річку ховався. Забарилась недотепа — от тобі й халепа (Нар. творч.).
Іменники подвійного роду вживаються у формах різних родів:
• чоловічого і середнього: вовчище, лобище;
• жіночого і середнього: бабище, ручище, ножище.
Рід таких іменників визначають за змістом речення або за граматичною формою інших частин мови: Лютий вітрище рве гілля дерев.
·         Прочитайте. Укажіть іменники спільного та подвійного роду. (усно)
1. Народ мій є! Народ мій завжди буде! 2. Могутній у тебе батя... Роботяга. Чеснюга. Без порожнин у душі... Моноліт (О. Гончар). 3. До оселі заходить невідомий чолов’яга, високий, кривоносий, подає не руку — ручище (М. Стельмах). 4. Симпатяга він, цей військком, хоч і коноплястий (О. Гончар). 5. Хто б міг подумати, що цей баляндрасник і задавака якимсь дивом стільки наткав у собі людяності! (М. Стельмах) 6. Одне ледащо сонцю докоряло: «Ну, хоч би раз ти до обід поспало...» (В. Симоненко)
·         Ще раз прочитати правила с.145-146
·         Виконати вправу 347  (усно)
·         Виконати вправу 348  (письмово три речення)
·         На стор.146 прочитати правило «Назви осіб»
·         Виконати вправу 350  (письмово)
·         Виконати вправу 351  (письмово)

В зошиті з цієї теми повинні бути виконані вправи:
 348  (три речення),  впр.350  , впр.351  (письмово).

ТЕМА  (опрацювати до 03.04.2020 , надіслати фотозвіт в телеграм)
Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур, правила вживання їх   П.38 підр. (с.143-144)
Вимоги до оформлення письмових робіт в зошиті :
Дата
Дистанційне навчання
Тема
Вид роботи (вправа, тести, твір тощо)

Для повторення, узагальнення, систематизації знань  стане в нагоді цей матеріал : https://studway.com.ua/mova-urok-3/
 Рекомендую перед початком вивчення матеріалу переглянути відео (за пореби - окремі моменти декілька разів). 
Прочитати правила  п.38 на стор.143-144  (Рід Незмінюваних іменників. Абревіатури)
Уважно прочитайте ПАМЯТКУ на стор.144

·         Вправа з ключем (ключ  письмово в зошиті)
 Визначте рід іменників. З перших букв іменників чоловічого роду має вийти назва твору, який уважають «праматір’ю українського театру»
Нежить, путь, тінь, апокриф, тюль, кольрабі, ваніль, Сочі, академік, північ, грань, лікар, колібрі, ООН, Алчевськ, цеце, бязь, Душамбе, плач, Огайо (штат), Онтаріо, Лондон, толь, танго, аркан, важіль, зелень, суміш, кір, актор, манго.
·         «Вчимося на чужих помилках» Перегляньте експрес-урок О. Авраменка «Дніпро — він чи воно?» .Якої помилки допустилась телеведуча Катя Осадча? https://www.youtube.com/watch?v=LbjPaa0_01c
·         Виконайте вправу 342 (усно). Розібратися з цим завданням допоможе попереднє відео.
·         Виконайте вправу 343 письмово в зошиті або виконати вправу 352  (письмово)
·         Виконати  письмово завдання
Уставте в речення потрібний незмінюваний іменник.
1. У вітальні стояло нове ... 2. Дідусь носив ... 3. Ми зайшли у ... 4. Коли між підметом і присудком ставиться ...? 5. ... — столиця Норвегії. 6. Батько працює в ... 7. Ми замовили котлети з картопляним ... 8. На конкурс було запрошено авторитетне ...

·         Визначте і запишіть  рід незмінюваних іменників-абревіатур:
               ООН, ТЮГ, ДАІ, НЛО, ГЕС, СБУ, СНІД, ЧАЕС.
·         Для самоперевірки виконати тести на стор 147 (письм.)




ТЕМА (урок онлайн 02.04.2020)
 Іменники, що мають лише форму однини або множини.
П.39 підр. (с.148)
Складні випадки відмінювання іменників. Закінчення іменників І відміни в орудному відмінку П.40 підр. (с.151-152)
Вимоги до оформлення письмових робіт в зошиті :
Дата
Дистанційне навчання
Тема
Вид роботи (вправа, тести, твір тощо)



Для повторення, узагальнення, систематизації знань  стане в нагоді цей матеріал : https://studway.com.ua/mova-urok-3/

·         Пригадати матеріал, поданий на стор.148 підручника. 
        Додаток 1
Вправа 357 (письмово). Виписати іменники, що мають лише форму однини
Вправа 365 (письмово). В реченнях 1,2,3 підкреслити члени речення
·         Пригадати матеріал, поданий на стор.151-152 підручника(п.40)
         Додаток 2
·         Виконати вправу 370 (письмово)     або    вправу 372 (письмово)   https://www.youtube.com/watch?v=QL5iy84nEfA (О.Авраменко «Урок української мови. Значення слова «наразі».)


·         Виконати вправу 374 (письмово) Порада: якісно виконати цю вправу вам допоможе матеріал підручника на стор.110 (п.29) а також Додаток 3

Виконайте тестові завдання на стор.150, 153 (письмово)


·          Додаток 1
https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/1686

        Додаток 2


            Групи іменників з основою на -р

Іменники II відміни чоловічого ро­ду з кінцевим -ир, -ар, -яр, -ор, -ур, -ір  можуть належати до твердої, м’якої і мішаної груп.
Тверда група.
До неї належить  більшість іменників:
* Майже всі односкладові: двір, дар,вид, звір, мир, т вір, жир, сир;
‘ іншомовні на -ар ( я р ) , -ир, -ур ,-ор,‘ір зі сталим наголосом на основі
(при відмінюванні наголос  не переходить  на закінчення):
Ювіляр, гект ар, абажур, варвар, до-ЛаР, бригадир, панцир, пластир, інженер, сувенір, директор, інжир, прапор, снігур, комар, алюр, футляр, колір, кар’єр, Каїр, браконьєр,муляр, столяр.
М’яка група. Тільки іменники н -ар, -ир, у яких наголос при відмінюванні (особливо в множині) переходить з основи на закінчення: вівчар, лікар, писар, токар, кобзар,богатир, поводир, буквар, тягар,
різьбяр, книгар, володар, орендар,секретар, поштар, ліхт ар, бунтар, казкар.
Мішана група. Тільк
             и іменники на-яр, що називають осіб чоловічої статіза професією чи характером виробничої діяльності. Наголос у непрямих відмінках також переходить із суфікса на
закінчення:
зброяр, дігтяр, вапняр, вугляр, бетоняр, газетяр, гусляр, тесляр, ковзаняр, оленяр, школяр, повістяр,пісняр, каменяр, гендляр, смоляр.

         Додаток 3
          

   ПОДВОЄННЯ ТА ПОДОВЖЕННЯ ПРИГОЛОСНИХ (О.в.)


Подовження приголосних перед Я, Ю, Є, І.
 Приголосні д, т, з, с, л, н, ж, ш, ц, ч подовжуються (а на письмі позначаються двома літерами), коли вони стоять після голосного:
а) перед я, ю, і, є в усіх відмінках іменників середнього роду II відміни (крім родового множини):
знаряддя, знаряддю, на знарядді та ін.; життя, життю, у житті; мотуззя, у мотуззі; колосся, колоссю, у колоссі; гілля, гіллю, на гіллі; знання, знанню, у знанні; збіжжя, збіжжю, у збіжжі; сторіччя, сторіччю, у сторіччі; піддашшя, піддашшю, на піддашші; а також у похідних словах: гілля — гіллястий, гіллячка; життя — життєвий (і життьовий), життєпис та ін.; але: знань, знарядь, піддаш, сторіч, угідь.
в) перед  ю в орудному відмінку іменників жіночого роду однини III відміни, якщо в називному відмінку основа їх закінчується на один м'який або шиплячий приголосний:
молодь — молоддю, мить — миттю, мазь — маззю, вісь — віссю, міць — міццю, сіль — сіллю, тінь — тінню, подорож — подорожжю, ніч — ніччю, розкіш — розкішшю;
але:
молодість — молодістю, повість — повістю, кров — кров'ю, матір — матір'ю, пригорщ — пригорщю.
У називному відмінку однини вони закінчуються на два приголосних (у тому числі шч — на письмі щ), губний або р;








Немає коментарів:

Дописати коментар